Velkommen til Spansk mad!

på denne blog vil du kunne finde lidt af hvert om spansk mad:
  • billeder
  • opskrifter (nogle af dem med videoclip med spansk eller engelsk tale)
  • links (f.ex. til min spansk-danske online madordbog)
  • oplysninger om spanske mad- og drikkevarer
  • madskikke

    Kommentarer er meget velkomne!

fredag den 20. juni 2008

Galicia



Galicien er et noget nær et gastronomisk paradis! Især hvis man er til fisk og skaldyr.
Jeg vil kort nævne nogle af de vigtigste ting - og senere vende tilbage til nogle af dem og føje flere til.
  • Mariscada - på spansk omfatter mariscos både krebsdyr, bløddyr og blæksprutter - læs mere og se billeder her

  • Empanadas - med fyld af kød eller fisk


  • Pimientos de Padrón


Små stærke peberfrugter fra byen Padrón - bliver omtalt som 'peberfrugternes svar på russisk roulette', og der er også et lokalt ordsprog, der hedder 'nogle er stærke, andre er ikke' - problemet er så bare, at man aldrig kan vide, hvornår man støder på én af de rigtig stærke. Jeg har prøvet det på en tapasbar i Santiago de Compostela - og jeg troede, det var løgn, da jeg bare lige strejfede den med læberne, jeg nåede heldigvis ikke at putte den i munden!
Efter sigende er det et spørgsmål om, hvor meget de blivet vandet
- jo mindre vanding - jo stærkere!

De 'normale' smager fint, de bliver stegt og drysses med groft salt - en rigtig delikatesse - hvis man tør!
  • Tarta de Santiago - fremstillet af æg og mandler



Sidst men ikke mindst de galiciske vine:
  • Albariño - en fremragende hvidvin - distriktet hedder Rias Baixas




  • Ribeiro - en mere 'folkelig' vin, der drikkes af små porcelænsskåle, kaldet cuncas



Ingen kommentarer: